Een echte BMW heeft zes cilinders

BMW 2002 Turbo en BMW 323i E21

“Een echte BMW heeft een zescilinder,” hoor je wel zeggen. Dat wilden we weleens zien en daarom trokken we erop uit met twee BMW’s: een exemplaar met een viercilinder en een exemplaar met een zescilinder. Maar niet zo maar een viercilindertje: de 2002 Turbo kan de zescilinder waar hij mee op de foto ging een ongenadig pak slaag geven.

De viercilinders van BMW waren in de jaren ’70 beroemd om hun goede eigenschappen. Ze liepen goed en ze zorgden voor goede prestaties. De viercilinder paste zo goed bij BMW, dat het in 1972 geopende hoofdkantoor van het merk zelfs gebouwd werd in de vorm van vier cilinders. Pas later introduceerde het merk zescilinders in de compacte modellen, met zoveel succes dat ‘iedereen’ daarna dacht dat een BMW pas echt de moeite waard was als er een zes-in-lijn onder de kap lag. Het hele verhaal (plus een korte impressie van een nieuwe viercilinder) lees je in Auto Motor Klassiek, om precies te zijn in nummer 10, oktober 2014, in de winkel vanaf 30 september. De fraaie foto’s bij het artikel zijn van de hand van Jacco van de Kuilen.

Perry