Elektrisch racen is tof en ik haat het

Qualifying Session. Paris e-Prix, Paris, France, Europe. Saturday 23 April 2016 Photo: Steven Tee /LAT/FE ref: Digital Image _H7I8134

Raceauto’s die op volle snelheid door de straten van Parijs knallen – hoeveel cooler wil je het hebben? En zo’n race bestaat niet alleen in films of de albums van Michel Vaillant, maar ook in werkelijkheid. Eén kanttekening: de raceauto’s die meedoen hebben geen brullende V12 of andere motor waar het hart van iedere petrolhead sneller van gaat kloppen. Ze zijn namelijk elektrisch.

DS, het premiummerk van Citroën, doet mee aan de Formule E (zo heet deze raceklasse) én is gevestigd in Parijs. Een prima gelegenheid dus om de media uit te nodigen voor een weekendje Parijs, want wie zegt daar nou nee tegen? Natúúrlijk werd er ook een elektrische concept car getoond, ontworpen door Nederlander Bob Romkes. En ja, de coureurs zijn ook enthousiast. Zoals de Fransman Jean-Éric Vergne, die een thuiswedstrijd reed: ‘Ik wil geen weddenschap afsluiten of het over tien jaar of over vijftien jaar is, maar ik ben ervan overtuigd dat de Formule 1 op een dag ook elektrisch is.’ Dat racen in stilte komt heel raar over, maar de Formule E heeft ook een groot voordeel: er staan alleen maar stratenraces op het programma. Dat voordeel is enorm in vergelijking met de Formule 1, waar het programma voor een steeds groter deel bestaat uit races in afgelegen circuits in verre landen.

Meer weten? Lees dan het hele verhaal over elektrisch racen op playboy.nl.

Perry