Bindend Koopadvies: koop een Toyota GT86

Toyota GT86

Bijna anderhalf jaar terug kon je op Driving Fun al lezen hoe de Toyota GT 86 rijdt, maar die ervaringen kwamen van een Japans circuit. Het werd de hoogste tijd om Toyota’s coupé op Nederlandse wegen aan de tand te voelen. Uiteraard met Andre de Vries, onze huiscoureur. Vergeet de BMW 1 Serie, dit is de dagelijks bruikbare auto met achterwielaandrijving die je wilt hebben!

De Toyota GT 86 is een coupé, maar wat geeft het? Als het moet kun je even achterin zitten, als de voorpassagiers enige clementie met je hebben. Het is dan nauwelijks krapper dan in een BMW 1 Serie, terwijl je in een Mazda MX-5 helemaal niet achterin kunt zitten. Toyota is zo vriendelijk geweest om de bagageruimte zo groot te maken dat je, met neergeklapte achterbank, een extra set wielen mee kunt nemen. Dat is handig voor trackdays en driftdagen, maar aan je boekhouder of je vriendin vertel je dat dat praktisch is voor de weekboodschappen of wat dan ook.
Om anderen te overtuigen dat een GT 86 een verstandige aankoop is, zul je sowieso al niet veel overtuigingskracht nodig hebben. Het is immers een Toyota en dat merk eindigt jaar na jaar bij de beste merken in pechstatistieken, betrouwbaarheidsonderzoeken en klanttevredenheidsonderzoeken. Lastiger is het misschien om autoliefhebbers te overtuigen dat zo’n Toyota een goede aankoop is; het merk heeft door de Prius en andere hybrides niet direct een sportwagenimago en het vermogen van 200 pk houdt – in ieder geval op papier – niet over. Weet echter dat er maar drie auto’s op de markt zijn met een lager zwaartepunt dan deze GT 86, en die auto’s zijn afkomstig van merken als Porsche en Ferrari. Bovendien heet niet iedereen Sebastian Vettel of Lewis Hamilton; de GT 86 is een geweldige auto om de grens mee op te zoeken zonder dat je direct overal 200 kilometer per uur of sneller gaat. In tegenstelling tot veel sportieve auto’s biedt de GT 86 je ook al rijplezier bij snelheden die legaal zijn of daar tegenaan zitten. Je zit er geweldig in, al zou het stuur nog iets verder verstelbaar mogen zijn, en als je eenmaal zit krijg je zin om naar Papenburg, de Nordschleife, Zandvoort, de Route Napoleon en het einde van de regenboog te gaan. En dat allemaal in een auto die je ook prima dagelijks kunt gebruiken. Je kunt de GT 86 duur vinden, je kunt vinden dat hij best wat meer vermogen zou mogen hebben, je kunt het uiterlijk niet al te spectaculair vinden, maar laten we je dit vertellen: in de week dat de GT 86 bij ons logeerde, stond hij alleen ‘s nachts stil. De rest van de tijd werd er bijna gevochten om de sleutels!

Waarom? Dat legt Andre de Vries je in de onderstaande video uit.

Perry